Abi Said Al-Khudri r.a, katanya : Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda

" Sesiapa diantara kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya ia tidak berkuasa maka hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya. Sekiranya ia tidak berkuasa maka hendaklah ia mengubahkannya dengan hatinya. Dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman."

26 Oktober 2008

MESIR : Pendaftar Perkahwinan Wanita Pertama

KAHERAH 26 Okt. - Amal Suleiman merupakan WANITA MESIR yang pertama menjadi Pendaftar perkahwinan dan telah mula bertugas semalam.

Menurut agensi berita MENA, pada hari pertama tugasnya, Amal Suleiman Afifi telah menikahkan sepasang pengantin di sebuah masjid di bandar Delta Zaqaziq, kira-kira 75 kilometer ke utara Kaherah.

MENA melaporkan, pasangan itu mengadakan majlis perkahwinan mereka yang dihadiri oleh beratusratus tetamu, bagi membolehkan mereka dinikahkan oleh pendaftar perkahwinan wanita berusia 34 tahun itu.

Ramai ulama konservatif percaya, hukum syarak mengharamkan wanita menjadi pendaftar perkahwinan kerana testimoni atau saksi oleh dua wanita di mahkamah hanya bersamaan dengan seorang lelaki. Justeru mereka percaya, kontrak perkahwinan yang ditandatangani oleh seorang pendaftar perkahwinan wanita, boleh menjadi tidak sah.

Bagaimanapun, ulama yang berfahaman liberal percaya, pelantikan pendaftar perkahwinan wanita tidak bertentangan dengan syariah kerana beliau merupakan seorang pegawai yang berperanan membantu pentadbiran negara. Menurut Perlembagaan Mesir, syariah merupakan sumber perundangan utama negara, tetapi tidak pula mengharamkan wanita daripada dilantik sebagai pendaftar perkahwinan.
- AP

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau zakat boleh diberi kepada orang kafir, tak mustahil selepas ini juru nikah pun boleh dilantik orang perempuan di Selangor


AMAN