Abi Said Al-Khudri r.a, katanya : Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda

" Sesiapa diantara kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya ia tidak berkuasa maka hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya. Sekiranya ia tidak berkuasa maka hendaklah ia mengubahkannya dengan hatinya. Dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman."

10 Ogos 2008

Apa kah Agenda MAJLIS PEGUAM?

Siapa disebalik mereka? Apa kah sebenarnya agenda dan tujuan Majlis Peguam kerana mereka baru sahaja menganjurkan forum mengenai "Ketuanan Melayu" dan sekarang pula mengganjurkan forum awam "Memeluk Islam"

Penganut agama Islam yang merupakan agama persekutuan dan kaum Melayu yang merupakan kaum bumiputra jelas kelihatan tidak senang dan membantah tindakan Majlis Peguam itu. Terbukti apabila mereka telah bersatu mengadakan demonstrasi bantahan di luar bangunan yang menjadi tempat kedua-dua forum itu berlangsung.

Adakah Majlis Peguam telah dipengaruhi oleh kumpulan peguam yang mempunyai agenda-agenda tertentu seperti kumpulan peguam Hindraf dan 9 orang peguam kepada penasihat PKR?

Ramai yang bimbang kerana melihat seolah-olah Majlis Peguam telah menjadi sayap kepada parti politik tertentu. Maka sebab itu terdapat pandangan yang mengharapkan agar peguam yang masih berkhidmat dilarang menceburi politik seperti mana larangan kepada kakitangan kerajaan kumpulan A berpoltik. Harapan ini demi memartabatkan lagi institusi kehakiman dan keadilan negara.

Akhir-akhir ini semenjak Pakatan Pembangkang mempunyai penambahan ahli parlimen dalam dewan rakyat dan berjaya berkuasa memerintah di lima buah negeri maka kelihatan banyak hak Islam dan hak kaum Melayu telah dipertikaikan dan dikurangkan seperti Tuan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor dan Perak buat pertama kali nya telah diberikan kepada bangsa lain, Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah digugurkan di Pulau Pinang, Konsep Islam hadhari telah diharamkan di Selangor, Ahli Parlimen Kelana Jaya menentang pembinaan surau di Desa Mentari dan sebagai nya.

Rakyat mengharapkan perubahan agar pembelaan dan kebajikan mereka diutamakan. Tetapi mereka amat takut jika Pakatan Pembangkang memerintah lebih dahsyat lagi daripada penjajah Tanah Air dahulu. Sekurang-kurangnya Inggeris menghormati hak Istiadat orang Melayu dan Agama Islam.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya menyokong larangan peguam dilarang berpolitik.

sekurang-kurang nya ahli parlimen subang yang merupakan seorang peguam boleh menumpukan tugas nya untuk rakyat dan bukan nya untuk saspek liwat.

rakyat subang